Projektuj wnętrza

Gdzie się reklamować?

Cechy zawodu, Prawo i marketing |


Klienci kupują oczami i opiniami. Najlepszą reklamą dla projektanta wnętrz jest poczta pantoflowa, a gdy na to ciężko liczyć - zostają wizualizacje. Ludzie cierpią na brak wyobraźni przestrzennej, stąd wizualizacje są elementem reklamy, który pozytywnie wpływa na potencjalnych klientów.

Znajomi

Warto wszystkim wokół mówić o swojej działalności i pokazywać efekty swojej pracy. Nie nachalnie, ale przy okazji spotkań towarzyskich - można wtedy opowiedzieć o nietypowym zleceniu, o nadzwyczaj miłym Kliencie, o ciekawych realizacjach. Temat wnętrz może być po prostu jednym z wielu zwykłych tematów. Ta droga jest bezpieczną formą promocji własnej osoby. Idąc dalej można znajomym udzielić rad, zaskoczyć ich swoją wiedzą – ale tu zalecany jest rozsądek, w końcu to nie tylko nasza pasja, ale i praca, z której żyjemy. Dobre rezultaty daje również wmanipulowanie tematu do rozmowy z obcą osobą np. sprzedawcą w sklepie osiedlowym, doradcą w banku, panią z poczty, nauczycielem dziecka. To naprawdę zaowocuje. Poczta pantoflowa ma dużą moc. 

Wizualizacje

Są projektanci starej daty, którzy od wielu lat zajmują się aranżacją wnętrz, a Klientów zdobywają z polecenia. Nie potrzebują się reklamować w inny sposób, czasem wręcz nie chcą z uwagi na ogrom pracy i chroniczny brak czasu. Mimo iż śledzą bieżące trendy, to jednak na dalszy plan schodzą u nich umiejętności komputerowe. Kiedyś wystarczały ręczne rysunki i na tym się zatrzymali. Ta grupa projektantów ma szczęście – wypracowała sobie przez lata renomę i nie muszą się martwić o zlecenia. Młodzi projektanci są w gorszej sytuacji. Niemal każdy z nich programy komputerowe ma opanowane na dobrym poziomie. A dzisiejsze programy tworzą dobre jakościowo wizualizacje. Klienci lubią oglądać zdjęcia, lubią czerpać inspiracje, ale nie lubią ryzykować. Chcą sprawdzić, czy ich pomysły lub pomysły projektanta dadzą wymarzony efekt, stąd wizualizacje są dziś niemal standardem w pracy projektanta,. Dlatego trzeba mieć pomysł na to, jak dzięki nim się wybić. Wielu projektantów wizualizacje dodatkowo obrabia w programie graficznym, dodając elementy identyfikacji wizualnej, bądź efekty, które wyróżnią dane zdjęcie. Część projektantów drukuje wizualizacje i tworzy z nich prezentację dla Klienta – trzeba zwrócić uwagę na to, że Klienci nadal lubią formę papierową i wolą przeglądać kartki, niż patrzeć na ekran laptopa. Tu do łask powoli wracają tradycyjne metody i umiejętności starszych kolegów - odręczne narysowanie wnętrza w perspektywie to nie łatwe zadanie, a jednak charakterystyczna kreska projektanta może wiele o nim powiedzieć. Sam obrazek, oprawiony w ramkę to doskonały prezent dla sympatycznego Klienta oraz darmowa reklama naszej osoby w jego domu.

Są też tacy, którzy tworzą spacer 3D po mieszkaniu i to faktycznie rodzi reakcje „wow”. 

Strona Internetowa

Obecność w Internecie to również standard, ale w większości projektanci ograniczają się do stworzenia strony internetowej. A na stronie niestety często są same wizualizacje, bo projektanci aż tak wierzą w dar przekonywania zdjęciami. Niestety w praktyce wygląda to inaczej. Klient szuka również informacji, lat doświadczenia, opisu realizacji, czegoś, co pozwoliłoby mu dowiedzieć się więcej o osobie, której powierzy swoje marzenia. 

Portale społecznościowe

Domena młodych projektantów. I faktycznie, ogrom osób śledzi swoich idoli oraz dzieli się wszystkim, co im się podoba. Wielka siła przebicia, ale i wielkie poświęcenie – konkurencja jest tak duża, że trzeba sięgać po coraz oryginalniejsze pomysły w krótkiej i częstej promocji swojej osoby. Ważna jest u interakcja z fanami, zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi, organizowanie konkursów. Pamiętać przy tym należy, że ludzie nie lubią nachalności i ewentualną aktywność ograniczyć do 2-3 postów na tydzień, a w praktyce wyjdzie, że to i tak dużo.

Druk

W reklamie drukowanej projektanci ograniczają się niemal wyłącznie do wizytówek. O ile reklama jednej firmy w gazecie nie ma zbyt dużej siły przebicia, to warto pomyśleć o włączeniu się do  większych akcji branżowych. W każdym większym mieście cyklicznie organizowane są różne spotkania/targi o rynku mieszkaniowym. Z tej okazji wydawane są katalogi, w których można się zaprezentować i które trafiają od razu do rąk osób zainteresowanych. Zazwyczaj rozdawane są na samych targach Klientom. 

Imprezy branżowe

Wszelkie branżowe imprezy to okazja do spotkań osób z branży. Nie należy się tego obawiać. Dla projektantów producenci często organizują szkolenia produktowe. Warto w nich uczestniczyć. Podczas przerwy kawowej okazać się bowiem może, że któryś z projektantów ma tyle zleceń, że potrzebuje kogoś do pomocy. Targi z kolei to okazja do zaprezentowania się Klientom. Duża odwiedzalność osób faktycznie zainteresowanych rynkiem mieszkaniowym to duże pole do popisu. Warto włączyć się w akcje organizowane przez galerie handlowe właśnie po to, by się pokazać.